Ha nincs vonat, minek az információ? Ahol meg jár a vonat ott rossz az információ. Barátnőm a múlt csütörtökön indult hozzám Zamárdiba. Retúrjegyet kért, mert optimistának áll a világ, és tudatlanságból, vagy rosszindulatból, de kapott is.
Na mármost eljött a visszautazás napja. Vasárnap délelőttünket oknyomozó riporterként arra szántuk, hogy megtudjuk melyik vonat indul, mikor, honnan, és meddig juthatunk el vele. Mert ma már úgy van az, hogy szeretnénk utazni, az a magasságos VDSZSZ meg majd eldönti, hogy meddig, meg egyáltalán...
Van egy központi szám, ahol lehet érdeklődni. Na igen...De itt legalább udvariasan, nem tudtak semmit. Mindjárt jobban érzi magát az ember, ha hülye marad, de együtt éreznek vele. Próbálkoztunk mi a Miskolc-Tiszai Pu.-val, de valószínűleg a szrájk a telefonfelvételre is kiterjedt. A Miskolci Gömöri pályaudvart sikerült elérni, ott sem tudtak ugyan semmit, de adtak egy pesti számot. Most mondjam? Hát persze, hogy ott sem vették fel. A központi információ azt mondta, hogy igaz, hogy Miskolc rettenetesen sztrájkol, de a vonatokat azért úgy tudja beengedik. A híradóban viszont úgy tudta, hogy Miskolcról se be, se ki.
Délben Gaskótól megtudtuk, hogy ez a fél országnyi sztrájk, csak bemelegítő volt. De majd 6 órától az egész ország megbénul. Kiket fenyeget Gaskó? Minket, utasokat? Akik haza szeretnének jutni? Vagy vissza az iskolába? Vagy dolgozni? És mint influenza járvány idején csak nézzük a tv-ben Magyarország térképét, hogy terjed a Gaskó-vírus megyéről megyére.
Reggel azt mondta egy VDSZSZ-es, hogy a Dunántúl nem azért nem csatlakozott a sztrájkhoz, mert nem értenek egyet vele, hanem mások a módszereik. No ez igaz. Zamárdi állomást kérdeztem, hogy megy-e innen a közvetlen vonat Miskolcig? Válasz, mért ne menne? Ha nézte a híradót, meg az internetet, ott megmondták, hogy a sztrájk Kelet-Magyarországot érinti. Vagy húsz hiábavaló telefon, és az ő válasza után kár volt annyira csodálkoznia, hogy paprikás lettem. Márcsak azért is, mert egy-egy kósza sztrájkolóról a Dunán innen is lehetett hallani. Azért sikerült megtudtam, hogy hamarabb nem megy vonat Pestre csak az a Nagykanizsa-Sátolaljaújhelyi vonat van, de 60 percet késik. Hát nem késett! Csak a véletlenen múlt, hogy elértük.
Egyedül egy vasutas volt az állomáson, úgyhogy kizárásos alapon neki címeztem a reklamációmat. És persze ki volt megint a hülye? Én az utas! Mert azt hallottam, amit hallani akartam. Ez már önmagában is vicc, mert ki szeret olyat hallani, hogy a vonat előreláthatólag 60 percet késik. Ő pedig ilyet nekem nem is mondott, mert a vonat odafele, azaz Keszthely felé késett 60 percet!!! EMBER!!! Én Pest felé menőkről érdeklődtem, akkor hogy is jött ez szóba??? Nagyon zokon vette, mikor azt mondtam, hogy az egész MÁV egy kupleráj.
A vonaton persze a kalauz sem tudta megmondani, hogy tovább megy-e a vonat Pestről, és minden állomáson harsogott a hangszórókból, hogy a vonat mely állomásokon keresztül jut el Miskolcra, onnan Sátoraljaújhelyig, majd a végtelenbe és tovább.
A Keletiben volt ki volt írva pár vonat, és ez már 6 óra előtt pár perccel volt. Lehet még ők sem hitték, amit akkor már a hírekben is megerősítettek, hogy bizony sztrájk lesz itt, de mindenhol és nagyon. Az információnál vagy 100 ember állt, akik még vakon hitték, hogy ott tudnak valamit, és azt el is mondják nekik. A központi számon is csak azt tudták megerősíteni, hogy nem tudunk semmit biztosan.
Egy ismerősömnek délután azt mondták, hogy van egy vonat, ami 6.10-re kell beérkezzen Miskolcra, ha szerencséjük van, akkor el is viszik őket addig, ha nem, akkor Nyéken megáll a vonat. Úgyhogy ahhoz, hogy vonattal elérjünk a célunkig, nem mozdony kell, meg jegy, sokkal inkább egy nagy adag szerencse.
Nekünk utasoknak meg el kell tűrnünk a koszt, a fűtetlen vonatokat, az udvariatlan vasutasokat, a pontatlanságot, a sok félre információt, és Gaskót. A VDSZSZ pedig már rutinból sztrájkol. Béremelésért, cargós pénzért, menetrendért, BKV-val, szolidaritásból a reptériekkel. Ha van rajta sapka azért, ha nincs azért...